PLATFORM OUDERENZORG
Voor Praktijkverpleegkundigen & Praktijkondersteuners
Zoek in nieuws:

Dit artikel delen via:
11-08-2019
Wat je van de Luisterlijn kunt leren over eenzame ouderen

De Luisterlijn staat in de zomer roodgloeiend: er komen zo’n tweeduizend telefoontjes meer binnen dan anders. Ouderen ervaren 'zomereenzaamheid'. Een kijkje achter de schermen bij de hulplijn levert wijze lessen op voor professionals.

In de zomer neemt eenzaamheid onder ouderen toe: familie en buren zijn op vakantie, eventuele hobbyclubs dicht. Bij de Luisterlijn kwamen alleen al in juni meer dan 35.000 telefoontjes binnen van ouderen die zich eenzaam voelen. Vaak bellen zij over iets anders, zoals de hitte of problemen met boodschappen doen, en blijkt bij doorvragen dat eenzaamheid eigenlijk de boosdoener is. ‘Zo belde er een vrouw uitgebreid over een dagje winkelen. Toen de vrijwilliger zich afvroeg wanneer het probleem op tafel zou komen, zei de dame dat ze alleen woonde. Als ze een leuke dag had gehad zoals nu, was er niemand om dat mee te delen. Dat is dus óók eenzaamheid’, zegt Bonnie van ’t Foort van de Luisterlijn.

Goed doorvragen
Aan de getrainde vrijwilligers is het dus om goed door te vragen als er een oudere belt. Vragen die helpen om het probleem achter het verhaal helder te krijgen, zijn bijvoorbeeld: ‘Het klinkt alsof u iets mist. Hoor ik dat goed?’, of: ‘Hoe voelt u zich op deze momenten die u nu schetst?’ Vervolgens vragen de vrijwilligers door naar hoe de beller het eenzame gevoel ervaart: is het sociale eenzaamheid doordat familie op vakantie is, of is het emotionele eenzaamheid door het missen van een intieme, hechte band met iemand?’ Van ’t Foort vertelt dat vrijwilligers ook proberen om de beller uit te nodigen het probleem zelf te verzachten. ‘Bijvoorbeeld door te vragen naar wat de oudere zou kunnen helpen om het gemis aan contact en steun hanteerbaar te maken, of met wie ze er nog meer over zouden kunnen praten.’

Gelijke hoogte
Vrijwilliger Kees uit Tilburg merkt dat echt luisteren en de beller nemen zoals hij is, vaak helpend is. ‘Als iemand in de put zit, ga ik niet vanaf bovenaan die put naar beneden roepen: je moet zus of je moet zo, ik gooi ook geen touw naar beneden. Ik ga naar beneden en ik ga naast ze zitten op gelijke hoogte, daar is de behoefte aan en op die manier voeren we het gesprek. Die aandacht, die erkenning van het er zijn, dat is waar mensen behoefte aan hebben. Alle mensen willen er zijn en erkend worden in hun bestaan. En dat gebeurt veel te weinig’, zegt hij. Dat is ook wat de Luisterlijn vaak terug krijgt aan feedback van bellers: ze voelen zich gehoord zonder oordeel door iemand die er echt even voor ze is. Ook het feit dat de Luisterlijn de hele nacht bereikbaar is, dus ook buiten kantoortijden van eigen zorgverleners, scoort hoge ogen bij ouderen.

Bijna echt
Een regelmatige beller van de Luisterlijn is een 87-jarige vrouw, die zich voorstelt als Niemand. ‘Want dat is zoals ik me voel. Niemand. Ik heb een beetje warmte en vertrouwen nodig, maar in mijn omgeving vind ik dat niet. Mijn man is overleden, mijn kinderen hebben het te druk en mijn buurvrouw wil ik hier niet mee belasten. Dus als ik echt wanhopig ben, bel ik de Luisterlijn. Ze zijn mijn redding. Ik leid aan complexe PTSS door wat ik in de oorlog heb meegemaakt. Daardoor heb ik last van vreselijke nachtmerries en paniekaanvallen die voelen alsof er een verstikkende klamboe over me heen ligt. Op zulke momenten ben ik wanhopig. Dat er dan iemand is die me gelooft, en dat er écht naar me geluisterd wordt, dat helpt me zo enorm. Soms zegt iemand van de Luisterlijn dat ze me op afstand een knuffel geven. Dat voelt dan bijna echt, heel fijn is dat.’

Luisterlijn
De Luisterlijn is in de jaren ’50 ontstaan en stond tot vorig jaar bekend als Sensoor. De Luisterlijn wordt bemand door 1500 vrijwilligers op 28 locaties in Nederland, en is dag en nacht bereikbaar voor anonieme bellers. Jaarlijks bellen er zo’n 280.000 mensen naar de telefonische hulplijn en komen er 25.000 gesprekken binnen via de chat en e-mail. De top drie van problemen waarmee mensen de Luisterlijn bellen is: eenzaamheid, depressie en relatieproblemen. Het Ministerie van VWS is deze zomer een campagne gestart om ‘zomereenzaamheid’ onder ouderen voor het voetlicht te brengen.

Bron: zorgwelzijn.nl

Contactgegevens
platformouderenzorg@pvkpoh.nl
ACADEMIC JOURNALS ®
Copyright | Disclaimer